Hvad skal en ‘Maid of Honor’ gøre?

D

et med at have en ‘Maid of Honor’ og en ‘Best Man’ er måske en tradition som mange forbinder med USA. Det er dog ikke helt ukendt i Danmark, men her til lands er det dog nok rollen som ‘Best Man’, der er mest kendt, da manden længe har haft en forlover. I gamle dage var en forlovers vigtigste opgave at være vidne, når brudeparret skulle giftes. I dag er det dog blevet mere en ære, som man gerne vil give sin bedste ven eller veninde, og derfor er der også nu mange som kalder det for sin ’Best Man’ og ikke sin ’forlover’. Udover terminologien, så har forventningerne til ens ‘Maid of Honor’ og ‘Best Man’ også ændret sig en smule.

Det handler ikke længere kun om at holde en sjov polterabend for brudeparret, når man skal være ‘Maid of Honor’ og ‘Best Man’. Der er mange andre opgaver, som man ikke umiddelbart tænker over, man skal have styr på.

Ønsker du at finde inspiration til hvad en ‘Best Man’ skal, så kan du læse meget mere om det lige HER.

Nedenfor får du en liste over hvilke “opgaver” og forventninger, man muligvis kan forvente at brudeparret har til en, både før, under og efter brylluppet, hvis man har fået den vigtige og ærefulde opgave at være ‘Maid of Honor’, eller 1. brudepige som det også nogle gange oversættes til.

Maid of Honor

Før brylluppet

‘Vær der for bruden’: En brud er oftest stresset og har tusindvis af tanker, bekymringer og følelser. Derfor er det en Maid of Honors vigtigste opgave ’bare’ at være der for bruden.

‘Hjælp med at finde brudekjolen’: Mange brude ønsker et par ekstra øjne, når brudekjolen skal findes. Her vil Maid of Honor oftest blive spurgt, da du ofte er den, som bruden stoler mest på – og du vil oftest også være den, som kan sige, om der er noget, der buler ud, eller ser lidt skævt ud, uden at bruden bliver ked af det. Vær derfor ærlig; hvis du synes bruden ser lidt firkantet ud, synes andre det muligvis også – så find en balancegang mellem at være ærlig, men uden at påpege de mindste småting – det er brudens kjole, og hun skal vælge den kjole hun forelsker sig i.

‘Afhold polterabend’: Det er din opgave at arrangere en polterabend for bruden, hvis hun ønsker at have en. Det gøres oftest i tæt samarbejde med forloveren (Best Man). Men husk, det er ikke din polterabend, men brudens, så hav hende med i dine tanker og arranger kun noget, som du ved, vil glæde hende. Måske du selv drømmer om en stripper til din egen polterabend, men hvis bruden udtrykkeligt har frabedt sig det, så lad være med at gøre det. Mange kommer til at arrangere en polterabend til sig selv, og glemmer lidt bruden – men hav altid i baghovedet, at bruden stoler på dig, så vis hende at hun kan gøre netop det uden bekymringer.

‘Ha’ styr på de andre brudepiger’: Har bruden valgt at have flere brudepiger, så vil bruden oftest have brug for hjælp til at holde styr på forskellige opgaver såsom, at de får bestilt deres kjoler i god tid og får arrangeret kjoleprøvning osv. Her kan du igen hjælpe ved at sørge for at tage noget af presset og stresset fra bruden.

‘Kontaktperson’: Det kan variere lidt fra bryllup til bryllup. Når brudeparvælger at hyre mig som bryllupskonsulent, tilbyder jeg at være ansvarlig for den praktiske kontakt med gæster. Men det kan også sagtens være, at de ønsker, at det skal være dig, som bliver gæsternes direkte kontaktperson. Hvis dette er tilfældet, så forventes det, at du kan hjælpe gæsterne med at få ønskeseddel, kørselsvejledning, gode råd til overnatningsmuligheder osv. Alt i alt, så er det vigtigt, at du kan hjælpe med at svare på nogle af de mange spørgsmål, som gæsterne har, så brudeparret kan fokusere på de mange andre opgaver, der skal klares inden den store dag.

‘Vær med til alle “pre”-bryllupsfester’: Det vil ikke være dig, som skal arrangere hverken forlovelsesfest, prøvemiddag eller andre fester inden brylluppet, men det vil oftest forventes fra brudeparret, at du deltager i disse fester.

(køb morgenkåben lige HER)

På bryllupsdagen

‘Gør dig klar’: Du vil oftest gøre dig klar sammen med de andre brudepiger. Her skal du være lidt hurtigere end de andre, da du skal sikre, at der ikke går alt for meget snik-snak i den, så alle brudepiger er klar til tiden.

‘Kontakt mellem brud & gom’: Skulle der være nogle “last-minute” beskeder mellem bruden og gommen, (jeg har fx oplevet at bruden ønskede at give gommen et lille “kærlighedsbrev” inden vielsen) så er det dig, som aflægger gommen et lille visit før vielsen, på vegne af bruden.

‘Hav styr på “nød-kit” til bruden’: Det vil være din opgave, muligvis i tæt samarbejde med bryllupskonsulenten, at sikre at der er pakket en lille taske med “nød”-make-up, kleenex, pastiller, plaster, evt. et nyt sæt strømpebukser og måske en lille deodorant til bruden, så hun kan holde sig “frisk” hele dagen og natten.

‘Kontakt til alle leverandører’: Hvis brudeparret ingen bryllupskonsulent har på dagen, så er det, sammen med forloveren, din opgave at have kontaktoplysninger på alle leverandører, samt have et skema for dagen, så du kan kontakte leverandørerne, hvis der skulle opstå forsinkelser eller andet.

‘Vær der for bruden’: Selvom bryllupsdagen er en dag fyldt med glæde og kærlighed, kan den også være en dag fyldt med mange forventninger, som kan kulminere i stres, frustration og måske endda tvivl fra brudens side. Det er her, at du som ‘Maid of Honor’ skal træde til og støtte bruden og være der for hende.

‘Gør kjolen klar’: Lige før dørene bliver åbnet, og bruden går ned til gommen, så er det din opgave at sikre at buketten sidder flot, kjolen sidder pænt, og hvis der er slør, så skal du sikre at det sidder pænt og smukt på bruden.

‘Gå ned ad gulvet’: Du vil, oftest ledsaget af forloveren, gå ned ad gulvet lige før bruden og gommen.

‘Hold brudens buket’: Hvis brudeparret følger den amerikanske måde at blive viet på, så vil ‘Maid og Honor’ sammen med de andre brudepiger stå på brudens venstre side, og forloveren og de andre brudesvende vil stå på gommens højre side. Du vil som ‘Maid of Honor’ holde brudebuketten, når vielsen finder sted. (Mange brude vælger dog at lægge buketten på den plads, hvor hun skal sidde efter vielsen, læs mere om vielsen HER)

‘Vidne til brylluppet’:‘Maid of Honor’ og  ‘Best Man’ vil ofte være dem, som bliver anført som vidner i f.eks. kirkebogen

‘Tale’: ‘Maid of Honor’ vil oftest holde en tale, typisk med bruden i fokus. Talen vil typisk komme lige efter, at gommen har holdt sin tale til bruden. Du kan læse mere om rækkefølgen af indslag til brylluppet HER

‘Hjælp bruden under festen’: Under festen vil det være din opgave at sikre, at bruden hele tiden ser frisk ud. Du vil bl.a. skulle hjælpe hende med at holde kjole og slør, når bruden skal på toilettet.

‘Dans med forloveren’: Efter brudeparret har danset brudevals, og hvis de ønsker det, så også efter bruden har danset sin første dans med hendes far, så vil den første dans du som ‘Maid of Honor’ danser være ledsaget af forloveren.

‘Lave løjer hos brudeparret’: Det vil oftest være dig og hende som er dommens forlover, som arrangerer at få sat dåser og evt. et ‘Nygift’ skilt på brudeparrets transport efter festen. I Danmark er der også mange, som laver løjer i brudeparrets hjem, f.eks. ved at pakke huset ind i toiletpapir. Sørg for ikke at gå for vidt og lave direkte hærværk, men giv brudeparret en sød hilsen, og slut gerne af med en flaske champagne og lidt chokolade i soveværelset.

Efter brylluppet

‘Sikre at der er styr på alt’: her skal du, i samarbejde med forloveren og evt. mig hvis brudeparret har valgt at have en bryllupskonsulent sikre, at toppen af kagen bliver lagt i fryseren, at brudens kjole bliver hængt pænt op (hvis hun har valgt at skifte efter middagen) og sikre at alle gaver og diverse andet der skal flyttes bliver bragt det rette sted hen.

(køb ‘sash’ lige HER)


Men snak med brudeparret om hvordan deres bryllup skal forløbe, og hvad de vil have dig til – ovenstående er kun eksempler, men alle bryllupper er unikke, så det kan være at brudeparret har nogle helt specielle ønsker og gerne vil have dig til at stå for andre ting.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

.cata-page-title, .page-header-wrap {background-color: #e49497;}.cata-page-title, .cata-page-title .page-header-wrap {min-height: 100px; }.cata-page-title .page-header-wrap .pagetitle-contents .title-subtitle *, .cata-page-title .page-header-wrap .pagetitle-contents .cata-breadcrumbs, .cata-page-title .page-header-wrap .pagetitle-contents .cata-breadcrumbs *, .cata-page-title .cata-autofade-text .fading-texts-container { color:#FFFFFF !important; }