Bryllupstraditioner & Kutymer – hvad kan du tillade dig at gøre til dit bryllup?

H

vad kan man tillade sig, når man skal holde sit drømmebryllup? Hvilke traditioner skal man følge? Hvilke kutymer er der?

Jeg får ofte mange af lignende spørgsmål, så derfor vil du i dette indlæg få svar på en masse af sådanne spørgsmål.. Jeg vil dog gerne starte med at understrege at det er JERES bryllup, og I kan derfor tillade jer at gøre lige som det passer jer.

Alligevel ser jeg dog en tendens til, at mange gerne vidt muligt ønsker at følge forskellige traditioner og kutymer. Derfor kan du nu få en lille indsigt i, hvordan du kan følge de forskellige traditioner, og hvilke ting mange vælger at implementere i sit bryllup, og også hvilke områder jeg mener, man har lidt mere frit spil.

Kan jeg tillade mig at vælge nogle fra og nogle til på min gæsteliste?

I forhold til gæstelisten er det et af de spørgsmål, som jeg får aller flest af, og derfor har jeg faktisk dedikeret et helt indlæg, hvor du kan få svar på kutymer, og hvordan du kan udvælge blandt de mange bekendtskaber, du og din store kærlighed har. Meget kort, vil jeg dog lige hurtigt opsummere de væsentligste punkter fra indlægget:

  • Familien: Tænk over hvilken relation du har til det familiemedlem du overvejer at undlade eller invitere. En vigtigt ting jeg nævner, er dog at man så vidt muligt ikke splitter en familie, dvs. undgå at inviter en bror men ikke hans søster.
  • Venner: Kig på hvor megen kontakt I har haft de seneste 12 måneder, og kig derudover på hvor tæt en relation du har med personen
  • Børn: Der er både fordele og ulemper ved at have børn med til bryllupsfesten – dem kan du læse meget mere om i indlægget
  • Kollegaer: Igen skal du overveje hvor tæt du er med den kollega du overvejer at invitere

Et spørgsmål som jeg dog oftest støder på ifbm. udformningen af gæstelisten er om: skal man invitere partnere med?” Som udgangspunktet synes jeg, at man skal forsøge at invitere personens partnere med, men der kan være situationer, hvor det ikke giver mening. Det kan f.eks. være:

  • De har ikke været sammen i særlig lang tid, måske maks et par måneder
  • Du har aldrig mødt partneren
  • De inviterede ikke din partner med til deres bryllup – så er det helt ok at fravælge den anden vej, da de allerede har valgt den tilgang for dig. Det er dog en god idé lige at tale med vennen eller kusinen om dette, så der ikke opstår misforståelser

Du kan læse meget mere om gæstelisten og hvordan du får skabt den helt perfekte til dit bryllup lige HER


Må jeg gerne invitere nogle til receptionen, men ikke med videre til festen?

Dette spørgsmål møder jeg konstant, og er lidt i forlængelse af spørgsmålet ovenfor. Kan man “tillade sig” at invitere nogle til reception og andre til festen? Altså, “” man gerne lave et A og et B hold?

Igen, det er er jeres bryllup, I må gøre, som I drømmer om.

Jeg synes personligt ikke, at man bør udvælge i sine gæster på den måde, selvom jeg fuldt ud forstår at økonomien ikke altid er til at invitere så mange, som man gerne ville, og det så bliver en måde at inkludere flere til sin bryllupsfest – mit råd er dog alligevel, at jeg synes man som brudepar skal forsøge dog alligevel at invitere alle dem I ønsker at fejrer jeres store dag med hele dagen, og ikke kun til dele af brylluppet.

Der er dog, trods min holdning til et A og et B hold, et scenarie, hvor jeg mener. det er ok at lave sådan en opdeling: hvis I kun ønsker at holde middag med den nærmeste familie, så er det ok at invitere dem, man gerne ville have haft med til en reception før middagen


Skal man sende ‘Save-the-Date’-kort ud, eller er det mere en amerikanske tradition?

I skal ikke gøre noget, men det kan være en rigtig god idé at sende et ‘Save-the-date’-kort ud for at sikre, at jeres gæster kan være med på jeres store dag – specielt hvis I bliver gift i højsæsonen for bryllupper, som løber fra april/maj og frem til og med midt-september – hvor august er blevet den mest populære måned i Danmark at blive gift i.

I kan enten vælge at lave et fysisk ‘save-the-date’-kort, som allerede her begynder at danne rammerne for jeres bryllup. Det er dog også en mulighed blot at nævne datoen til gæsterne og bede dem skrive den i kalenderen.

Personligt går jeg jo meget op i detaljerne omkring et bryllup, og derfor kan man lave nogle rigtig fine og søde ‘save-the-date’-kort, som også viser gæsterne, at I rigtig gerne vil have dem med på jeres store dag.


Kan man tillade sig at have en dresscode?

En dresscode kan være en rigtig dejlig ting for gæsterne at have, da det hjælper dem med at finde tøj, som passer til stilen for brylluppet. Det kan også være rart for gæsterne at få lidt hjælp til at finde outfittet, da mange gerne vil undgå både at være “under dressed” og næsten endnu vigtigere at være “over dressed” og risikere at stjæle fokus fra bruden – derfor synes jeg, at det er en rigtig god og service-minded ting at inkludere en dresscode i invitationen.

Dog er der nogle scenarier, som allerede giver en lille indikator om, hvilken stil man ønsker, gæsterne iklæder sig. Det kan du læse meget mere om i mit indlæg om ‘Dresscoden’ lige HER.


Kan man tillade sig at vedlægge ønskeseddel i invitationen?

Det er et spørgsmål, som der er utrolig mange holdninger til. Jeg vil gerne komme med 2 argumenter for og 2 argumenter imod at vedlægge ønskesedlen i invitationen, samt det jeg rådgiver de brudepar jeg samarbejder med:

For:
– Det er meget lettere som gæst at finde en god gave, og man undgår at skulle “arbejde” for meget for at anskaffe sig nogle ønsker fra brudeparret, ved f.eks at skulle efterspørge en ønskeseddel direkte fra dem
– Man sikrer, at man giver en bryllupsgave, som brudeparret bliver glade for

Imod:
– Det kan for nogle virke påduttet at få stukket en ønskeseddel i hånden, inden man overhovedet har accepteret invitationen
– Et bryllup kan i forvejen være en dyr affære som gæst, og derfor kan argumentet imod at inkludere ønskesedlen i invitationen være, at gæsterne ikke skal føle, at man skal komme med en gave for at “få lov” til at være med til brylluppet. (Vil dog understrege, at det er min erfaring, at det på ingen er brudeparrets intention at få gæsterne til at føle således, når de vælger at vedlægge ønskesedlen)

Det er efterhånden blevet lidt af en selvfølge, at man har en gave med til et bryllup, og derfor er det også blevet mere en selvfølge, at man får en ønskeseddel. Alligevel vil jeg dog opfordre brudepar til at tænke over, hvordan det bliver ytret ift. hvilke ønsker I har.

Mit råd til de brudepar, som spørger mig, er; at man ikke vedlægger en ønskeseddel i invitationen – den kan evt. eftersendes, til de som efterspørger en.

Der skal være fokus på selve bryllupsfesten i invitationen, og det at man ønsker at fejre sin kærlighed med sine gæster, og så må ønsker kommer i anden række.


Kan man tillade sig at at bede sine gæster køre et stykke fra vielsen, til receptionen og måske endda til et tredje sted til festen om aften?

I kan gøre ligesom det passer ind I jeres bryllupsplaner, når blot I husker at informere gæsterne om at der er lidt afstand imellem de forskellige lokationer, det kan I gøre allerede i indbydelsen.

Hvis I ønsker at gøre lidt ekstra ud af det, så kan I evt. arrangere bus for gæsterne, så det er let for dem at få et glas champagne og stadig komme hen til de forskellige lokationer.


Skal man have brudepiger og brudesvende? Hvis ja, hvordan vælger man dem så og hvor mange skal man vælge?

Det at have brudepiger og brudesvende er måske noget mange forbinder med et amerikansk bryllup, men flere og flere vælger at videretage traditionen her i Danmark. Det er helt op til jer, om I føler, at brudepiger og brudesvende passer til det bryllup, som I ønsker at skabe.

Hvis I vælger at have brudepiger og brudesvende, så er der ikke en egentlig regel for, hvem der skal være det, og hvor mange man kan have. Du kan altså have ligeså mange brudepiger og brudesvende, som du ønsker.

Ift. at udvælge de heldige, så indebære det ikke blot at skulle stå ved siden af brudeparret på den store dag, det er også et stort og ærefuldt ansvar at være brudepige og brudesvend. Det er bl.a. dem, som hjælper dig med at gøre dig klar om morgen, men det kan også sagtens være, at du får brug for hjælp under planlægningen af dit bryllup. Hvis der er brug for et par ekstra hænder, vælger mange brudepar at trække på deres brudepiger og brudesvende. Det kan f.eks. være I får brug for hjælp med at pakke invitationer, eller sikre at du får hentet brudekjolen eller noget helt tredje.

Hvis du vælger at have brudepiger og brudesvende, er der mange, som går skridtet videre, og har en ‘Maid of Honor’ (hovedbrudepige) og en ‘Best Man’ (forlover). Det er oftest den person, som står dig aller tættest, som får tildelt denne rolle, og deres opgave kan bl.a. bestå i at have styr på ringene under vielsen, holde dit talerpapir til talen senere og hjælpe med andre småting før og under brylluppet.

Du kan læse mere om ‘Maid of Honor’ og hendes opgave lige HER og ‘Best Man’ og hans opgave lige HER


Skal man give gaver (Wedding Favors) til gæsterne, og dem som er involveret i brylluppet?

Det at give små “wedding favors” er også noget, vi ser meget fra de amerikanske bryllupper, og en ting som flere danske brudepar er begyndt at implementere i deres bryllup. Det er igen op til jer, som brudepar, om det er noget, I ønsker at gøre. Hvis du tænker, at det er en sød tradition, og derfor ønsker at læse mere om ‘Wedding Favors‘ og få ideér til, hvad du kan give dine gæster, kan du læse meget mere om det i mit indlæg lige HER.

Jeg synes personligt også, at hvis man har valgt en toastmaster, usher, ringbærer, brudepiger og/eller brudesvende, så er det en rigtig sød lille gestus at give dem en lille taknemmelighedsgave. Det kan være alt fra en lille kurv, til noget fint gadget som du ønsker de skal bruge til brylluppet, f.eks. et champagneglas med navn til toastmasteren, så han/hun altid har et glas at slå på, eller en lille klokken som han/hun kan ringe gæsterne op med.

Det handler ikke så meget om indholdet af gaven, som det handler om tanken, og det at man viser man værdsætter, at de vil bruge deres energi på at være med til at gøre jeres bryllupsdag fantastisk.

Hvis du tænker, at det er en sød tradition, og derfor ønsker at læse mere om ‘Wedding Favors’ og få ideér til, hvad du kan give dine gæster, kan du læse meget mere om det i mit indlæg lige HER


Skal man danse en “far-datter-dans”, eller er det mere en amerikansk tradition? Hvis ja, hvornår danses den så?

“Far-datter-dansen” er helt klart en meget mere amerikansk tradition, og ikke en som mange brudepar i Danmark følger. Hvis man alligevel ønsker at følge denne utrolig søde og smukke tradition, så bliver dansen danset lige efter brudevalsen. Det der kan være udfordringen, ift. danske bryllupper, er, at I Danmark står gæsterne og klapper i takt til brudevalsen og danner en mindre og mindre cirkel for brudeparret at danse i. Til sidst ender som de fleste jo nok ved, dansen i et kys og herefter er der mange som klipper gommens strømper og derefter er dansegulvet åbent for alle.

I USA danser brudeparret deres første dans sammen, mens gæster står og kigger på, uden at danne en mindre cirkel. Efter brudeparrets første dans, tager faren over og danser med hans datter, så her er der en lidt mere naturlig overgang til “far-datter” dansen.

I kan sagtens have en “far-datter” dans og stadig følge de danske traditioner, f.eks. kan I bede DJ’en eller musikeren om at gøre plads på dansegulvet til “far-datter”-dansen.


Skal man følge traditionen med at klippe i sløret, eller kan man godt tillade sig at bede sine gæster om ikke at gøre det?

Sløret er for mange brude en meget stor og vigtig del af bryllups-outfittet, og det er også en del, som betyder rigtig meget for mange brude. Derudover er der også mange, som har brugt deres mors slør eller en anden tæt relations slør, og derfor betyder sløret noget ganske specielt.

Det betyder også, at der er rigtig mange brude, som frabeder sig at sløret bliver revet itu. Det synes jeg bestemt godt man kan tillade sig at bede sine gæster respektere – hvis man alligevel gerne vil følge traditionen, kan man evt. købe et lidt billigere slør og tage det på i løbet af bryllupsdagen, og så kan det blive brugt til at klippes i.

Hvis du vil læse mere om traditionen bag det at klippe/rive sløret itu, kan du finde mere information lige HER


Skal man sende takke-kort? Og i så fald hvem sender man dem til?

Takkekort er en rigtig fin lille gestus at sende efter brylluppet. Igen er der jo ikke noget du skal gøre, men jeg synes det viser en oprigtig taknemmelighed til de, som enten har været med til at gøre din bryllupsdag helt uforglemmelig ved at være med til festen, men ligeså meget til alle dem, som har sendt en blomst, en gave eller et sødt lykønskningskort.

Jeg synes, at alle som har vist interesse i jeres bryllup, fortjener et lille takkekort efter bryllupsdagen – det kan evt. være af et af jeres bryllupsbilleder.


Det var nogle af de mange “skal”, “bør” og “kan man tillade sig” spørgsmål jeg jævnligt støder på, når jeg samarbejder med brudepar.

Du er meget velkommen til at dele flere af lignende spørgsmål, eller give jeres holdning til kende til de forskellige spørgsmål – det kan du gøre lige her nedenfor i kommentarfeltet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

.cata-page-title, .page-header-wrap {background-color: #e49497;}.cata-page-title, .cata-page-title .page-header-wrap {min-height: 100px; }.cata-page-title .page-header-wrap .pagetitle-contents .title-subtitle *, .cata-page-title .page-header-wrap .pagetitle-contents .cata-breadcrumbs, .cata-page-title .page-header-wrap .pagetitle-contents .cata-breadcrumbs *, .cata-page-title .cata-autofade-text .fading-texts-container { color:#FFFFFF !important; }