H
vilke traditioner findes der? Skal man følge alle traditioner? Hvad kan man tillade sig, når man skal holde sit drømmebryllup? Hvilke kutymer er der?
Et bryllup indeholder mange ting og traditioner og kutymer kommer vi heller ikke udenom. Jeg vil dog gerne understrege at det er JERES bryllup, og I kan derfor tillade jer at gøre lige som det passer jer.
Mange ønsker at følge traditioner og kutymer til deres bryllup. Her får du en kort guide til, hvilke traditioner og kutymer du kan overveje at følge og inkludere i jeres bryllup.
Hop direkte til:
Hvordan takler du gæstelisten til brylluppet? Kan jeg tillade mig at vælge nogle fra og nogle til på min gæsteliste?
Et af de spørgsmål jeg får oftest som bryllupsplanlægger omhandler gæstelisten. Derfor jeg dedikeret et helt indlæg, hvor du kan få svar på kutymer, og hvordan du kan udvælge blandt de mange bekendtskaber, du og din store kærlighed har. Meget kort, vil jeg dog lige opsummere de tommelfingerregler, der gør sig gældende, når man skal til- og fravælge blandt sine potentielle bryllupsgæster:
- Familien: Overvej din relation til det familiemedlem du er i tvivl om, skal med til brylluppet. En vigtigt regel er dog at man så vidt muligt ikke splitter en familie, f.eks. at invitere en bror men ikke hans søster
- Venner: Kig på hvor megen kontakt I har haft de seneste 12 måneder, og kig derudover på hvor tæt en relation du har med personen
- Børn: Der er både fordele og ulemper ved at have børn med til bryllupsfesten. Man kan dog gøre sig den overvejelse om der kunne være en aldersgrænse (øvre eller nedre) og tænke lidt over hvorfor eller hvorfor ikke man ønsker børn med til bryllupsfesten. Da det kan være så svært at vælge børn til eller fra kan du læse meget mere om den proces i mit indlæg lige HER
- Kollegaer: Igen skal du overveje hvor tæt du er med den kollega du overvejer at invitere med til brylluppet
Et spørgsmål der ofte dukker op, er om I: “skal man invitere partnere med?” Som udgangspunktet synes jeg, at man skal forsøge at invitere personens partnere med, men der kan være situationer, hvor det ikke giver mening. Det kan f.eks. være:
- De har ikke været sammen i særlig lang tid, måske maks et par måneder
- Du har aldrig mødt partneren
- De inviterede ikke din partner med til deres bryllup – i så fald er det acceptabelt at gøre det samme, men det er en god idé at tale med vedkommende for at undgå misforståelser.
Du kan få meget mere om information om hvordan du skaber den perfekte dit bryllup lige HER
Må man lave forskellige gæstelister? Nogle gæster kun til receptionen, og ikke med videre til festen?
Dette spørgsmål møder jeg konstant, og er lidt i forlængelse af spørgsmålet ovenfor. Kan man “tillade sig” at invitere nogle til reception og andre til festen?
Mit svar er som altid: Det er jeres bryllup, og I må gøre, som I ønsker på jeres bryllupsdag!
Det er helt acceptabelt at have forskellige gæstelister til reception og fest, men vær forberedt på, at nogle gæster måske vil spørge, hvorfor de kun er inviteret til receptionen. Det kan skyldes økonomi eller ønsket om en mindre fest.
Mit råd er at stå fast på jeres valg – det er jeres bryllup, og I skal gøre, hvad der føles rigtigt for jer. Hvis I vil forklare opdelingen, kan I sige:
“Vi ønsker et lille, intimt bryllup om aftenen, men vil gerne fejre kærligheden med alle, så dette er den perfekte løsning for os.”
Skal man sende ‘Save-the-Date’-kort ud, eller er det mere en amerikanske tradition?
Der er aldrig noget man skal når man planlægger sit bryllup. For mange kan det dog være en rigtig god idé at sende et ‘Save-the-date’-kort ud for at sikre, at jeres gæster kan være med på jeres store dag – specielt hvis I bliver gift i højsæsonen for bryllupper, som løber fra april/maj og frem til og med midt i september – hvor august er blevet den mest populære måned i Danmark at blive gift i.
I kan enten vælge at lave et fysisk ‘save-the-date’-kort, som allerede her begynder at danne rammerne for jeres bryllup. Det er dog også en mulighed blot at nævne datoen til gæsterne og bede dem skrive den i kalenderen.
Personligt går jeg jo meget op i detaljerne omkring et bryllup, og derfor kan man lave nogle rigtig fine og søde ‘save-the-date’-kort, som også viser gæsterne, at I rigtig gerne vil have dem med på jeres store dag.
Kan man tillade sig at have en dresscode?
En dresscode kan være en rigtig god ting for gæsterne at have, da det hjælper dem med at finde tøj, som passer til stilen for brylluppet. Det kan også være rart for gæsterne at få lidt hjælp til at finde outfittet, da mange gerne vil undgå både at være “under dressed” og næsten endnu vigtigere; at være “over dressed” og risikere at stjæle fokus fra bruden og gommen. Derfor synes jeg, at det er en rigtig god og service-minded ting at inkludere en dresscode i invitationen.
Dog er der nogle scenarier, som allerede giver en lille indikator om, hvilken stil du ønsker, dine gæster iklæder sig. Det kan du læse meget mere om i mit indlæg om ‘Dresscoden’ lige HER.
Kan man tillade sig at vedlægge ønskeseddel i invitationen?
Det er et spørgsmål, som der er utrolig mange holdninger til. Jeg vil gerne komme med 2 argumenter for og 2 argumenter imod at vedlægge ønskesedlen i invitationen, samt det jeg rådgiver de brudepar jeg planlægger bryllup for:
For:
1. Det er meget lettere som gæst at finde en god gave, og man undgår at skulle “arbejde” for meget for at anskaffe sig nogle ønsker fra brudeparret, ved f.eks at skulle efterspørge en ønskeseddel direkte fra dem
2. Man sikrer, at man giver en bryllupsgave, som brudeparret bliver glade for
Imod:
1. Det kan for nogle virke påduttet at få stukket en ønskeseddel i hånden, inden man overhovedet har accepteret invitationen
2. Et bryllup kan i forvejen være en dyr affære som gæst, og derfor kan argumentet imod at inkludere ønskesedlen i bryllupsinvitationen være; at gæsterne ikke skal føle, at man skal komme med en gave for at “få lov” til at være med til brylluppet. (Her vil jeg dog understrege, at det er min erfaring, at det aldrig er brudeparrets intention at få gæsterne til at føle således, når de vælger at vedlægge ønskesedlen).
Det er efterhånden blevet lidt af en selvfølge, at man har en gave med til et bryllup, og derfor er det også blevet mere en selvfølge, at man får en ønskeseddel. Alligevel vil jeg dog opfordre brudepar til at tænke over, hvordan det bliver ytret ift. hvilke ønsker I har.
Mit råd til mine brudepar er dog; at man ikke vedlægger en ønskeseddel i invitationen – den kan evt. eftersendes, til de som efterspørger en.
Hvor langt kan man tillade sig at at bede sine gæster køre fra vielsen, til receptionen og måske til et tredje sted til festen om aften?
Der er jo ikke en lov om længden, jeg opfordrer dog altid mine brudepar til at overveje hvor de forskellige destinationer ligge rift. hinanden. Ligger de meget langt fra hinanden skal man tænke det med ind i tidsplanen for vielsen. Skal gæsterne køre over en time er det også vigtigt at informere gæsterne om dette – det kan I gøre allerede i indbydelsen.
Hvis I ønsker at gøre lidt ekstra ud af det, så kan I evt. arrangere bus for gæsterne. På den måde skaber i en god feststemning selv under transporten og gæsterne kan samtidig få et par glas champagne og stadig komme videre til næste lokationer.
Skal man have brudepiger og brudesvende? Hvis ja, hvordan vælger man dem så og hvor mange skal man vælge?
Det at have brudepiger og brudesvende er måske noget mange forbinder med et amerikansk bryllup, men flere og flere vælger at videretage traditionen her i Danmark.
Hvis I vælger at have brudepiger og -svende, så er der ikke en egentlig regel for, hvem der skal være det, og hvor mange man kan have. Du kan altså have ligeså mange brudepiger og brudesvende, som du ønsker.
Ift. at udvælge de heldige, så indebærer det ikke blot at skulle stå ved siden af brudeparret på den store dag, det er også et stort og ærefuldt ansvar at være brudepige og brudesvend. Det er bl.a. dem, som hjælper jer med at gøre jer klar på bryllupsdagen. Derudover spiller de også ofte en stor rolle under planlægningen af jeres bryllup, og er jeres ekstra sæt hænder. Det kan f.eks. være I får brug for hjælp til at pakke invitationer, eller sikre at du får hentet brudekjolen eller noget helt tredje.
Hvis du vælger at have brudepiger og brudesvende, er der mange, som går skridtet videre, og har en ‘Maid of Honor’ (hovedbrudepige) og en ‘Best Man’ (forlover). Det er oftest den person, som står dig aller nærmest, som får tildelt denne rolle, og deres opgave kan bl.a. bestå i at have styr på ringene under vielsen, holde dit talerpapir til talen senere og hjælpe med andre småting før og under brylluppet.
Du kan læse mere om ‘Maid of Honor’ og hendes opgave lige HER og ‘Best Man’ og hans opgave lige HER
Skal man give gaver (Wedding Favors) til gæsterne, og dem som er involveret i brylluppet?
Det at give små “wedding favors” er også noget, vi ser meget fra de amerikanske bryllupper, og en ting som flere danske brudepar er begyndt at implementere i deres bryllup. Hvis du tænker, at det er en sød tradition, og derfor ønsker at læse mere om ‘Wedding Favors‘ og få ideér til, hvad du kan give dine gæster, så hop ind på mit indlæg log få inspiration lige HER.
Derudover synes jeg også, at hvis man har valgt en toastmaster, usher, ringbærer, brudepiger og/eller brudesvende, så er det en rigtig sød lille gestus at give dem en lille taknemmelighedsgave. Det kan være alt fra en lille kurv, til noget fint gadget som du ønsker, de skal bruge til brylluppet, f.eks. et champagneglas med navn til toastmasteren, så han/hun altid har et glas at slå på, eller en lille klokken som han/hun kan ringe gæsterne op med.
Det handler ikke så meget om indholdet eller værdien af gaven, men mere tanken bag. Det er en fin måde at vise at man værdsætter dem og at de vil bruge deres energi på at være med til at gøre jeres bryllupsdag helt fantastisk.
Skal man danse en “far-datter-dans”, eller er det mere en amerikansk tradition? Hvis ja, hvornår danses den så?
“Far-datter-dansen” er helt klart en meget mere amerikansk tradition, og ikke en som mange brudepar i Danmark følger. Hvis man alligevel ønsker at følge denne utrolig søde og smukke tradition, så bliver dansen danset lige efter brudevalsen. Det der kan være udfordringen, ift. danske bryllupper, er, at i Danmark står gæsterne og klapper i takt til brudevalsen og danner en mindre og mindre cirkel for brudeparret at danse i. Til sidst ender dansen i et kys og herefter er der mange, som klipper gommens strømper og derefter er dansegulvet åbent for alle.
I USA danser brudeparret deres første dans sammen, mens bryllupsgæsterne står og kigger på, uden at danne en mindre cirkel. Efter brudeparrets første dans, tager faren over og danser med hans datter, så her er der en lidt mere naturlig overgang til “far-datter” dansen.
I kan sagtens have en “far-datter” dans og stadig følge de danske traditioner, f.eks. kan I bede DJ’en eller musikeren om at gøre plads på dansegulvet til “far-datter”-dansen. I kan også give jeres gæster stjernekastere eller andet at stå med, som dermed “forhindre” dem i at lukke sig sammen om jer.
Skal man klippe i sløret, eller kan man tillade sig at frabede sig dette?
Sløret er for mange brude en meget stor og vigtig del af “bryllups-outfittet”!
Sløret kan enten have været rigtig dyrt, eller været brudens mors eller en anden tæt relation, eller også ønsker man blot at gemme sit smukke brudeslør sammen med andre bryllupsminder.
Det betyder også, at der er rigtig mange brude, som frabeder sig at sløret bliver revet itu. Det synes jeg helt bestemt godt man kan tillade sig og jeg hører kun at gæsterne respekterer dette.
Hvis man alligevel gerne vil følge traditionen, kan man evt. købe et lidt billigere slør, der kan klippes i, og tage det på lige inden sløret bliver klippet, så man stadig har båret det på ens bryllupsdag.
Hvis du vil læse mere om traditionen bag det at klippe/rive sløret itu, kan du finde mere om dene lige HER
Skal man sende takke-kort? Og i så fald hvem sender man dem til?
Takkekort er en rigtig fin lille gestus at sende efter brylluppet. Igen er der jo ikke noget du skal gøre, men jeg synes det viser en oprigtig taknemmelighed til de, som enten har været med til at gøre din bryllupsdag helt uforglemmelig ved at være med til festen, men ligeså meget til alle dem, som har sendt en blomst, en gave eller et sødt lykønskningskort.
Jeg synes derfor, at alle som har vist interesse i jeres bryllup, om det er som bryllupsgæst eller i form af en gave eller blomsterhilsen, fortjener et lille takkekort efter bryllupsdagen. Her kan I evt. inkludere et af jeres bryllupsbilleder.
Det var nogle af de mange “skal”, “bør” og “kan man tillade sig” spørgsmål jeg jævnligt støder på, når jeg hjælper brudepar med at planlægge deres bryllupsdag.
Du er meget velkommen til at stille flere spørgsmål, eller give din holdning til de forskellige spørgsmål – det kan du gøre lige her nedenfor i kommentarfeltet